dijous, 6 d’octubre del 2016

Article de Premsa

Deconstruint l’educació: escoles inclusives i creatives en ciutats gastronòmiques
El col·legi públic Pou de la Muntanya, de Dénia, ha estat seleccionat per coordinar un projecte europeu Erasmus+, aprofitant els potencials educatius de quatre Ciutats Creatives de la Gastronomia declarades per la UNESCO.
L’objectiu del projecte és la millora de les competències bàsiques de l’alumnat i l’aprenentatge amb metodologies innovadores, l’intercanvi de bones pràctiques i el treball cooperatiu a nivell europeu.
Deconstruir és un terme utilitzat per l’avantguarda culinària. Es tracta de realitzar creativament un plat, separant o reagrupant els seus ingredients i provocant noves sensacions al comensal. Ara, per primera vegada, quatre col·legis públics europeus empren aquest terme per aplicar-lo a l’educació: aprendre de forma diferent per aconseguir nous aprenentatges, més competencials i amb un nexe principal d’unió: les Ciutats Creatives de la Gastronomia de la UNESCO.
El projecte “Deconstruint l’educació: escoles inclusives i creatives en ciutats gastronòmiques” serà desenvolupat durant dos anys per la Kaland Skole, de Bergen (Noruega); la Lugnviksskolan, d’Östersund (Suècia); l’Istituto Comprensivo Giacomo Ferrari, de Parma (Itàlia) i el col·legi públic Pou de la Muntanya, de Dénia (La Marina Alta). El col·legi valencià serà el coordinador d’aquesta associació estratègica entre escoles, amb un projecte col·lectiu que ha estat seleccionat i subvencionat per la Unió Europea, mitjançant el seu programa Erasmus+ KA219. En total, un pressupost de 99.630€ destinats a millorar la qualitat educativa dels quatre col·legis.
L’estructura del projecte es divideix en quatre blocs d’estudi: ciutats creatives, les nostres dietes (mediterrània i nòrdica), hàbits saludables i art&cooking, amb activitats d’investigació cooperativa, visites de proximitat relacionades i ús de noves tecnologies en cada bloc. En cada apartat es treballaran multidisciplinarment les diferents àrees curriculars: especialment llengua i matemàtiques, amb un alt grau d’aprenentatge competencial, i de forma inclusiva, garantint la participació de tot l’alumnat independentment de les seues característiques.
Entre les activitats previstes es recullen quatre aspectes bàsics de l’alimentació, com són la producció, la distribució, la venda i el consum. Així, es visitaran productors locals, horts, mercats, restaurants o fàbriques, es realitzaran xerrades amb professionals sanitaris sobre hàbits saludables, es cuinarà amb xefs de prestigi i amb les famílies, es desenvoluparà l’exercici físic i es crearan treballs d’art relacionats amb la gastronomia, entre d’altres. Tot un treball multidisciplinar que anirà acompanyat de l’ús del portal europeu Etwinning per recolzar online el treball cooperatiu dels alumnes de les quatre escoles, l’edició de quatre llibrets didàctics sobre els continguts treballats o l’ús de codis QR i del telèfon mòbil aplicats a l’educació, per exemple. Unes activitats de les quals no únicament es beneficiaran els escolars, ja que algunes d’elles seran obertes i els materials que s’editen podran ser utilitzats per diversos sectors de la població.
El projecte també contempla la visita amb alumnes a les quatre ciutats, cinc dies a cada escola acompanyats amb els mestres, que ajudaran a construir la identitat europea, conèixer cultures diferents, tastar altres sabors i plats i treballar en equip amb alumnes d’altres nacionalitats. Per poder coordinar aquest projecte multisdiciplinar, es realitzaran reunions transnacionals a cada ciutat, amb assistència de les quatre escoles, es crearan comissions de treball en cada col•legi i es realitzarà un rigorós seguiment d’execució i del pressupost assignat per part del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació, que és l’organisme del Ministeri d’Educació competent en els programes Erasmus+ a l’estat espanyol.
L’Ajuntament de Dénia i l’oficina UNESCO de Dénia Ciutat Creativa recolzen plenament aquesta iniciativa educativa, així com l’Associació de Mares i Pares d’Alumnes. Tots ells han rebut molt positivament l’oportunitat que es planteja en realitzar aquest projecte.
Compartir taula i menjar sempre ha estat un potent vehicle cultural i un agent socialitzador de primera magnitud. Ara s’incideix en el gran potencial educatiu de la gastronomia a nivell escolar. Els alumnes seran protagonistes del seu propi aprenentatge i podran viure, de primera mà, els valors per els quals la UNESCO va declarar Ciutats Creatives de la Gastronomia a Bergen, Östersund, Parma i Dénia.
Bon profit!












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada